Nog 15 nachtjes slapen... - Reisverslag uit Goudriaan, Nederland van Werkvakantie Goudriaan - WaarBenJij.nu Nog 15 nachtjes slapen... - Reisverslag uit Goudriaan, Nederland van Werkvakantie Goudriaan - WaarBenJij.nu

Nog 15 nachtjes slapen...

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Werkvakantie

03 Juli 2015 | Nederland, Goudriaan

We zijn aan het aftellen; nog 15 nachten slapen en dan gaan wij, 21 jongeren en reisleiders uit Goudriaan, op werkvakantie naar ons project 'Borceag' in Moldavië. En over dit project zijn we de afgelopen tijd steeds meer te weten gekomen. En stukje bij beetje wordt ons duidelijk hoe onze werkvakantie er ongeveer uit zal komen te zien. Want dat alles onder voorbehoud is en blijft, krijgen we diverse keren te horen. ;-)

Moldavië; het armste land van Europa, mede doordat er in de geschiedenis op Moldavisch grondgebied veel is gevochten. Tot 1991 hoorde het bij de Sovjet-Unie en daarna is het zelfstandig geworden. Het is een land met ca. 4 miljoen inwoners en de mensen zijn zeer behulpzaam en gastvrij. De officiële landstaal is Roemeens maar er wordt ook Russisch gesproken. In de zomer is het er zonnig en warm en soms zeer heet en droog. Als je in Moldavië bent, waan je jezelf ca. 50 jaar terug in de tijd. Zo gaat vervoer vaak nog met paard/ezel en wagen. We hebben ook veel gehoord over de cultuur en wij zullen ons zoveel mogelijk aan hun cultuur aanpassen.

We gaan dus in Moldavië naar de plaats Borceag, waar we bij pastor Vasili en zijn vrouw Svjeta zullen meehelpen bij de (af)bouw van de kerk, waarin ook een Day Care Center zal komen. Dankzij diverse andere groepen via Livingstone en de hulp van de plaatselijke bevolking staat het ruwe gebouw er ondertussen. En dus het is onze taak om bezig te zijn met de hele binnenkant van de kerk; het pleisteren en afwerken van de muren, de vloer en het plafond/dak.

Daarnaast zullen we ook meehelpen bij het Day Care Center, wat nu in een héél klein gebouwtje plaatsvindt. Een Day Care Center wordt opgezet op initiatief en onder begeleiding van YFC Moldavië. YFC Moldavië geeft kerken subsidie om in een dorp de 20 armste kinderen en 5 bejaarden met gebreken op te vangen in een Day Care Center. Het is een naschoolse opvangplaats waar de kinderen life-skills-lessons (functioneren in de maatschappij), bijbelles, huiswerkbegeleiding, sport, spel, knutselen, liefde en een warme maaltijd krijgen. Dit is regelmatig de enige maaltijd voor deze kinderen en bejaarden.

Tenslotte organiseren we, samen met de plaatselijke leiding, tijdens ons bezoek ook nog een kinderkamp. De plaatselijke leiding zorgt voor de bijbellessen en wij zorgen voor de invulling van het sport- en spelgedeelte en het knutselgedeelte.

We zullen op zaterdag 18 juli om 09.30 uur met de KLM vanaf Schiphol vertrekken en om 13.15 uur in Boekarest (Roemenië) landen. Daarna gaan we met een bus richting Moldavië. Deze busreis zal, zeker ook omdat de grensovergang van Roemenië naar Moldavië lang kan duren, ca. 7 uur duren. Tijdens ons verblijf in Borceag verblijven we met kleine groepjes bij gastgezinnen in huis. Een huis met een gat in de grond als toilet en een zelfgemaakte zon-verwarmde buitendouche. Vanaf het ontbijt tot na het avondeten zijn we echter bij het project (kerkgebouw) te vinden. Op zaterdag 1 augustus zullen we, na weer een lange busreis, om 17.50 uur met de KLM vertrekken vanaf Boekarest en om 19.45 uur weer landen op Schiphol.

En hopelijk kijken we dan terug op een geslaagde werkvakantie! Een werkvakantie waarin we echt iets hebben betekend voor de mensen daar, waarin we juist ook van de mensen daar iets hebben geleerd en waarin we als een (h)echte groep met elkaar zijn opgetrokken!
En tenslotte hopen we op en bidden we voor een gezegende werkvakantie; een werkvakantie waarin we ons geloof mochten verdiepen en tot eer van God.

• 16 Juli 2015 - 14:37

Theo Van Den Berg:

Lieve mensen,
    De afgelopen 2 jaar heb ik met zoveel plezier gelezen over jullie plannen voor de werkvakantie in Moldavië. Ik heb heel veel respect voor jullie doorzettingsvermogen en voor jullie inzet om te bereiken wat jullie graag willen: iets moois en goeds betekenen voor de mensen in Moldavië.
    Tegelijk wil ik jullie, Rianne en Maaike hartelijk danken voor alles wat jullie hebben gedaan gedurende deze 2 jaar van intensieve voorbereiding, en met name ook de wijze waarop jullie steeds ons op de hoogte hebben gehouden.
    Heel veel succes en plezier voor, tijdens en na jullie reis!
    Grote groeten,
    Theo