Alweer ons laatste verslag! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Werkvakantie Goudriaan - WaarBenJij.nu Alweer ons laatste verslag! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Werkvakantie Goudriaan - WaarBenJij.nu

Alweer ons laatste verslag!

Door: Iris en Maaike

Blijf op de hoogte en volg Werkvakantie

31 Juli 2015 | Moldavië, Borceag

We wennen alweer een klein beetje aan Nederland want ook hier kan het regenen en onweren, weten we sinds vannacht! En vandaag is het zelfs bewolkt. Maar goed, hoe is onze laatste week hier verlopen. Na twee dagen siesta moest er dus weer gewerkt worden. Maar dat bleek moeilijker dan gedacht want de benodigde materialen waren er nog niet. Eerst moest Jan met de hele familie van pastor Vasili in de auto gepropt worden op weg naar de (bouw)markt. Voor dit familieuitje (met Jan) was de vrouw van Pastor Vasili zelfs in bad geweest en in schone kleding. Natuurlijk moest ook deze auto weer eerst aangeduwd worden. Ondertussen was er voor ons niet zoveel te doen maar we pasten ons snel aan; 'flexible' weten jullie nog? Halverwege de siesta was Jan weer terug dus daarna konden we flink aan de slag. Het dak moest geisoleerd worden. Dit betekende dat er eerst een onverantwoorde, handmade steiger gebouwd moest worden van afvalhout. Nadat hij voor Moldavische begrippen stevig genoeg was, gingen de Moldavische bouwvakkers aan de slag en wij verzorgden de aanvoer. Dit isoleren zorgde er echter wel voor dat wij niet erg hard aan het werk gingen omdat we dit schouwspel bovenin de nok eigenlijk niet wilden missen. Want als apen klommen ze af en toe ook vanaf de steiger op de balken bovenin de kerk om isolatiemateriaal aan te brengen. Het resultaat mag er echter wel zijn; het dak is bijna geisoleerd ondertussen. Ook dinsdag gingen we hiermee verder. Ondertussen mochten ook steeds meer mensen van onze groep mee helpen met het stucen van de muren; af en toe werden we gecorrigeerd door de Moldavische bouwvakkers maar toch waren ze, volgens ons, best tevreden. Soms was het even wennen en zat er meer cement op omstanders dan op de muur. We vonden het dan ook een goed idee om tijdens de siesta weer eens naar het meer te gaan, natuurlijk weer met z'n allen gepropt in onze vertrouwde vervoersmiddellen, de Lada en de Nissan. Ook hierbij merkten we dat we het vertrouwen van de Moldavische mensen hebben gekregen want ondertussen hebben al heel veel mensen van onze groep mogen rijden. Het meer was weer heerlijk. Woensdag en donderdag was het weer tijd voor het kinderkamp. We zagen wel een beetje op tegen de lange wandeltocht naar boven maar alle kinderen, die zowaar onze namen hadden onthouden, maakten dat al snel weer goed. Zelfs een klam handje namen we voor lief. Aangekomen op de open plek in het bos, konden wij eerst weer even bijkomen terwijl de kinderen bijbelstudie hadden. Toen het tijd was voor 'sport en spel' hebben we de kinderen trefbal geleerd en dat viel in de smaak. En ze vonden het zo leuk dat we dit de dag erna hebben herhaald. We vonden het tijd voor 'Moladavie - Nederland'. Na het Wilhelmus en het Moldavische volkslied barstte de strijd los. Wij waren in het voordeel; er stonden zoveel Moldavische kinderen in het veld dat het moeilijk was om mis te gooien. En bij ieder geraakt Moldavisch kind klonk er 'Holland, Holland' door het bos. En hoe kan het ook anders; we hebben gewonnen! Woensdagavond hebben we een bijbelstudie gehad over naastenliefde aan de hand van de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan. De overige avonden worden gevuld met het spelen van diverse Moldavische spellen waarbij zelfs het slaan met een riem niet vreemd is. Dinsdagavond stond er een potje voetbal op het programma in het stadion van Borceag; een veld op een soort hei met heel veel distels en poep maar wel met twee serieuze voetbaldoelen. De Moldaviers spelen fanatiek weet Nienke ondertussen; scheenbeschermers mee de volgende keer... We hadden gemengde teams (Moldaviers en Nederlanders door elkaar) en wie er gewonnen heeft, laten wij in het midden. Soms gaan we op tijd naar bed mits onze gastgezinnen ons niet ophouden met koekjes, meloen of warme, verse koeienmelk. De jongens komen er bij hun 'moeder' Olga vaak niet onderuit want ze is zooo blij met al haar zonen. En zeker nadat zij in Chisinau een schilderij voor haar hadden gekocht. De 'vader en moeder' van Kirsten, Nienke, Klariena en Sanne zijn overigens zo bezorgd over hun kinderen dat ze nooit alleen naar huis mogen maar vaak met paard en wagen worden thuisgebracht. Marlies, Femke, Lotte en Rianne zitten bij 'vader' John met z'n 538 pet ook veilig. Indien nodig vervoert hij hen met zijn Lada. Rosanna, Ylonka, Iris, Daphne en Maaike slapen bij Pastor Vasili op de boerderij; poep ontwijken op het erf gaat hen steeds beter af. Vandaag is de laatste werkdag en we kijken terug op twee mooie, bijzondere en onvergetelijke weken. De tijd is omgevlogen en sommigen van ons willen nog lang niet naar huis. Pastor Vasili bedankte ons gisteren al voor al ons werk hier en noemde diverse keren dat ze zo blij zijn dat wij hier zijn en dat ze dit echt zien als gebedsverhoring omdat ze al heel lang hadden gebeden om mogelijkheden om verder te bouwen. We hebben van ons extra geld diverse materialen en gereedschappen gekocht waardoor ze voorlopig verder kunnen met bouwen. Wij hebben hier ook heel veel geleerd van de Moldavische mensen en van hun vertrouwen op God. Vannacht om ca. 02.30 uur worden we opgehaald om naar de luchthaven van Boekarest te rijden. We gaan namelijk samen met de andere groep, die al om 14.00 uur zullen vliegen. Wij zullen dus wat extra tijd op de luchthaven doorbrengen maar zullen ons daar zeker wel vermaken; eindelijk weer normale toiletten waar je op kan zitten!! Om ca. 18.00 uur zullen we met de KLM vertrekken richting Amsterdam waar we om 20.00 uur hopen te landen. Tot dan!! p.s. Bedankt voor het meeleven en de mooie, grappige en lieve reacties. Deze hebben ons goed gedaan!

• 31 Juli 2015 - 12:17

Rick:

Waar een klein dorp groot in kan zijn. Mooi!
    Goede, veilige reis naar huis en tot morgen op Schiphol.

• 31 Juli 2015 - 12:47

Kyra En Janny:

lieve daphne.dehaas@hetnet.nl en groep goudriaan.Bijzondere tijd begrijpen wij.Kijk uit naar de verhalen.Veilige terug reis liefs van ons

• 31 Juli 2015 - 13:05

Marieke En Gerrit:

Uit de verhalen begrijp ik dat sommige nog niet naar huis willen.
    Dat is een heel mooi teken.
    Een hele goede reis terug, sterkte vanavond bij het afscheid(je bouwt toch weer wat op met deze mensen.
    Ik kijk naar jullie uit......tot morgen....

• 31 Juli 2015 - 13:06

Anita:

Ik heb genoten van jullie verhaal een hele belevenis zo te horen.
    Blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad.
    Een veilige reis terug en tot ziens in Goudriaan.

• 31 Juli 2015 - 14:29

Roland:

Maak er nog iets heel moois van voor de Moldaviërs deze dag, want vanaf morgen is het terugkijken. Goede reis en tot laters.

• 31 Juli 2015 - 15:47

Marianne:

Bedankt voor jullie uitgebreide verslagen! Zo stapten wij ook wat in jullie belevenissen. We kijken uit naar jullie thuiskomst en de verhalen. Have a Safe trip back home! Namens de hele familie (die de verslagen ook gretig lazen): tot weerziens in de Hollandse polder, Marianne

• 31 Juli 2015 - 19:14

Anja Smit:

Mooie verhalen weer! Hele goede terugreis en geniet op het vliegveld ;-)

• 31 Juli 2015 - 19:41

Ad En Ali De Vries:

Weer zo''n boeiend verslag. We zullen het gaan missen.
    En nu naar huis, we wensen jullie een hele goede thuisreis!!
    Tot spoedig ziens!

Ad & Ali de Vries

• 31 Juli 2015 - 19:45

Bert En Margriet:

Jammer dat het alweer het laatste verslag was. We vonden het erg leuk om ze te lezen en keken er enorm naar uit. Wat een unieke ervaringen hebben jullie opgedaan. Geniet nog van deze laatste avond en een goede en veilige terugreis toegewenst! Tot morgen!!

• 31 Juli 2015 - 20:05

Dorien En Sofieke:

Hoi allemaal,

Wij zullen van jullie dromen wanneer jullie slaperig in de bus zitten om 2.30 uur.....

Liefs van Dorien en Sofieke

• 31 Juli 2015 - 22:06

Marco&Margreet:

Zo te lezen, kunnen jullie terugkijken op een bijzondere, onvergetelijke tijd in Moldavië! Iets waar jullie vast nog regelmatig aan terug zullen denken.. Sterkte met het afscheid, want dat zal best heftig zijn als je zo'n intensieve tijd met elkaar hebt doorgebracht. Een hele goede reis terug naar Nederland! Hartelijke groeten!

• 31 Juli 2015 - 23:49

John, Sylvia En Bas:

Wat waren jullie verslagen leuk om te lezen. Een hele goede reis toegewenst ws minder warm. Tot morgen avond op schiphol. Lieve groet van ons.