We zijn er!! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Werkvakantie Goudriaan - WaarBenJij.nu We zijn er!! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Werkvakantie Goudriaan - WaarBenJij.nu

We zijn er!!

Door: Ylonka, Iris, Daphne, Rosanna en Maaike

Blijf op de hoogte en volg Werkvakantie

19 Juli 2015 | Moldavië, Borceag

Daar stonden we dan; na anderhalf jaar voorbereiden was het zover! In de vroege ochtend vertrokken we, na een innig afscheid, met de bus richting Schiphol. Daar aangekomen moest er het een en ander gebeuren... We begonnen met de koffers (1 per persoon, behalve Femke en Iris natuurlijk...) die we zelf moesten inchecken. Daarna groepfoto ... check! Handbagage ... check! O nee, eerst moest Wim z'n zakmes (!?) en Klariena haar schaar (?!) inleveren. Bodyscan ... check! Paspoortcontrole ... check! Wel mooi om te zien dat iedereen elkaar overal bij hielp. Om ca. 08.45 verzamelden we bij Gate D12 en iedereen was op tijd! Daar bleken we 20 minuten vertraging te hebben en ook de gate was gewijzigd; D16. Deze vertraging had als voordeel dat we persoonlijk konden checken of onze koffers in het vliegtuig gingen en of dat wel netjes gebeurde (niet dus!); ze werden voor onze neus ingeladen. Klariena werd bij de gate door de crew persoonlijk gefeliciteerd met haar verjaardag en vervolgens mochten we het vliegtuig in. Ons Moldavieshirt gaf overal voldoende gespreksstof. Na een prima vlucht met heel veel eten landden we op de luchthaven van Boekarest. Het wachten was op onze koffers, wat enig geduld vergde. Gelukkig liep ook de drugshond onze koffers voorbij. Wim en Maaike gingen alvast op zoek naar de contactpersoon en een poosje later volgde de rest. In zeer gebrekkig Engels maakte hij ons duidelijk dat we moesten wachten op een andere groep die via Brussel reisde. Sjoerd, Roald, Rianne en Maaike zorgden ondertussen voor de inwendige mens. Ze hebben de supermarkt een goede dag bezorgd door heel veel in te slaan. Dit alles kostte slechts 2 Euro p.p. Na het eten, kwam de klap; we gingen naar buiten en het was warm!! Met twee gammele busjes gingen we ca. 15.30 uur op pad. We moesten diverse keren stoppen omdat er problemen met de airco waren en uiteindelijk ging deze uit... De temperatuur in de bus liep op tot 40 graden dus het was afzien! Gelukkig werden er bij een benzinestation een tijd later grote flessen met water gekocht. Ondertussen genoten we van het prachtige uitzicht; mooie natuur, heuvels, dorpjes, paard en wagens langs de weg en veel fruitkraampjes. Nadat we al drie keer dachten bij de grens te zijn en de wegen steeds slechter werden, kwamen we dan eindelijk aan bij de grensovergang Roemenie - Moldavie. Roemenie uit ging makkelijk, Moldavie in viel wat tegen. Toen de douanier binnen kwam om de paspoorten op te halen, was onze bus gelijk muisstil. Er werd moeilijk gedaan over het doorlaten van minderjarigen. Maar na een uur, ca. 21.15 uur, reden we dan eindelijk Moldavie in!! Het was ondertussen donker dus we zagen niet zo veel. De temperatuur in het busje was nog steeds niet onder de 30 graden en de weg werd nog slechter. Maar nadat de weg nog slechter was geworden, kwamen we om 23.30 uur aan in Borceag. We werden welkom geheten door de projectleider Iulian, pastor Vasili en z'n zoon. En tot onze grote verrassing stond daar een heerlijke, warme maaltijd! Met een volle maag gingen we, onder een mooie sterrenhemel, naar onze gastgezinnen; de jongens hebben het het zwaarst want zij moeten ca. 35 minuten lopen naar het project. Zondagmorgen werden we om 08.00 uur verwacht bij de kerk, waar we buiten hebben ontbeten. Daarna zijn we wat gaan zingen en om 10.00 uur begon de kerkdienst. Maaike heeft, met vertaling door Iulian, de groep voorgesteld aan de gemeente, we hebben een lied gezongen en Wim heeft een preek(je) gehouden. De dienst was mooi maar wel lang met 3 preken en 6 schriftlezingen. Maar ondanks dat de preek van Iulian niet werd vertaald, genoten we van zijn uitstraling en enthousiasme. Na de warme lunchmaaltijd was er tijd om te relaxen en dat hebben we gedaan in een mooi meertje, vlakbij Borceag. Wat was het fijn om het weer even koud te hebben (ook na de lange wandeltocht richting het meer bij ca. 37 graden in de felle zon zonder schaduw). We hebben lekker gezwommen en ons met de lokale kinderen, jongeren en ouderen vermaakt met het overgooien van een bal. Ondanks dat we echt geen woord van elkaar verstonden was het heel gezellig. Na de warme maaltijd hebben we in kleine groepjes (SOAP groepjes) bijgepraat en met de hele groep gezongen. We hebben het echt enorm naar ons zin en genieten van de gastvrijheid. Sommigen voelen zich zo op hun gemak dat ze hun gastgezin 'thuis' noemen. Groetjes uit Moldavie! p.s. Het noodnummer van Maaike is slecht bereikbaar.

• 19 Juli 2015 - 22:03

Roland:

Heel erg leuk om dit allemaal te lezen. Geniet, beleef, verwonder en er 'gewoon' zijn zou ik jullie mee willen geven.

• 19 Juli 2015 - 22:06

Marieke En Gerrit:

Wat een heerlijk, warm en enthousiast verslag.
    Jongens en meiden...dit gaat daar helemaal goed komen.
    Groeten

• 19 Juli 2015 - 22:16

Margriet En Bert:

Wat een intensieve reis hebben jullie gehad. Gelukkig veilig aangekomen en vandaag een beetje bij kunnen komen en genieten.
    Geweldig dat jullie daar kunnen zijn om er voor de ander te zijn. Geniet van elkaar en van de mensen om je heen!

• 19 Juli 2015 - 22:22

Ineke:

Zo, da's mooi om te lezen! Succes en veel sterkte met het werken in de warmte morgen en maak er twee fijne weken van met z'n allen!

• 19 Juli 2015 - 22:34

Erwin & Astrid:

Wat fijn om iets van jullie te lezen en te zien. Zo te horen een pittige reis. Maar geweldig om te lezen dat jullie zo gast vrij zijn ontvangen en toch ook al contact hebben met de jeugd daar. Wij wensen jullie nog heel veel mooie momenten.

• 19 Juli 2015 - 22:49

Clara Blokland:

Wat goed van jullie dat jullie muisstil waren bij de Moldaafse douane! Keken ze erg bars Rianne? Fijn dat de minderjarigen onder jullie ook meemochten de grens over Moldavië in!
    Volgens mij duren de kerkdiensten in Moldavië standaard een uur of 3, die ervaring heb ik ook. Als mensen het te lang vinden duren, zie je ze naar buiten lopen. Zo i zo heb je daar meer beweging in de kerk als bij ons, zoals het staande bidden en zingen.
    Veel werkplezier morgen!

Groetjes Henk en Clara

• 19 Juli 2015 - 23:26

Alfred En Adrie:

Heel mooi verslag en wat hebben jullie nu al meegemaakt zeg. Maak er met elkaar en met jullie gastgezinnen twee hele mooie weken van. Maar dat gaat zeker goed komen!

• 20 Juli 2015 - 09:21

John En Sylvia:

Wat een reis, gelukkig zijn jullie er. leuk om te lezen en de foto's te zien. en jullie zijn in goede handen.

• 20 Juli 2015 - 11:59

Jans:

Woww... wat een pittige reis joh, gelukkig dat jullie daar zo gastvrij ontvangen werden! Goed begin.
    Leuk dat er ook foto's zijn kunnen we jullie situatie toch een beetje inbeelden.Succes en veel sterkte met het werken in de warmte.

• 20 Juli 2015 - 13:15

Daan Vermeulen:

Hallo papa,

Wij hebben er naar uitgekeken om iets van jullie te horen.
    Leuk om jullie op foto's te zien.
    Dat maakt jullie een beetje dichterbij.
    Fijn dat de reis goed is gegaan en mooi om te lezen wat jullie allemaal beleven.

Groetjes Daan

• 20 Juli 2015 - 18:25

Ida En Floor Bergshoeff :

Succes verder jongelui wij blijven jullie avonturen volgen

• 20 Juli 2015 - 19:08

Kevin En Kyra:

wat leuk om jullie op deze manier te volgen, veel plezier en geniet ervan succes met de warmte!

• 21 Juli 2015 - 00:23

Fred: