Aan de slag! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Werkvakantie Goudriaan - WaarBenJij.nu Aan de slag! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Werkvakantie Goudriaan - WaarBenJij.nu

Aan de slag!

Door: Nienke, Ylonka en Maaike

Blijf op de hoogte en volg Werkvakantie

21 Juli 2015 | Moldavië, Borceag

Maandagmorgen om 08.00 uur was iedereen paraat; het echte werk ging beginnen. De bouw van de kerk stond op het programma. Maar natuurlijk niet voordat we goed ontbeten hadden. Het ontbijt bestaat uit brood met worst en kaas en overheerlijke Latte Machiatto-papjes. En bovendien hebben ze hier gewoon Moldavische chocopasta! Maar ondanks dit kozen Sjoerd en Roald toch voor hun eigen cup-a-soup! Na overleg met pastor Vasili en Iulian vertelde Maaike wat het plan was maar ... alles onder voorbehoud... ;-) 'Flexible' is dan ook ons motto, hier. We passen ons nu al aan de cultuur aan. De mannen gingen cement maken om de muren mee te stucen, eigenlijk is het meer cement op de muur kwakken! De twee machines hiervoor stonden buiten en eerst ging het onder begeleiding van de twee zonen van de dominee, Elisee en Moise. Maar een poosje later waren de mannen al zelfstandig cement aan het maken. Voor het maken van het cement was water nodig dus een paar dames liepen af en aan naar de waterpomp om emmers water te halen. We kwamen er ook al snel achter dat het water uit deze bron ijskoud is dus werd het ook gebruikt om mee af te koelen. Zo kregen sommige mensen onverwachts een plons water over zich heen. Door deze heerlijke verkoeling kunnen wij Hollanders de temperatuur (ca. 37 graden) wel aan. De emmers met cement werden vervolgens naar de kerk gebracht door een paar mensen en in de kerk aan de Moldavische bouwvakkers gegeven die het op de muur kwakten. En ondanks dat het, aldus Jan, op z'n Moldavisch ging, weten ze echt wel wat ze doen! Gelukkig! Voor de dames was er behalve water halen ook de taak om heel veel latten in te smeren met brandvertragend middel. Deze latten gaan later tegen het plafond van de kerk. In de felle zon was dit best pittig maar aan het einde van de dag waren alle latten klaar. Halverwege de middag dachten we bijna klaar te zijn totdat .... er een blauw monster aankwam met 7 kuub grind. Dit werd natuurlijk midden op de weg gedumpt waardoor we alles met een gammele, kleine kruiwagen met een piepend wiel achterop het pad moesten brengen. Toch zagen we het als uitdaging om dit voor het avondeten (19.00 uur maar .... flexible) klaar te hebben. Iedereen droeg z'n grindje bij en werd steeds fanatieker. Hierdoor werden er zelfs sprintjes getrokken met een volle kruiwagen en ... het is gelukt!. Een Moldavische man, John genaamd, kwam ook langs op het project en was volledig in shock. Want dat vrouwen met kruiwagens liepen, emmers met cement tilden en onafgebroken grind schepten vond hij zo indrukwekkend dat hij z'n fototoestel wilde halen om dit alles vast te leggen. Na het avondeten, waarbij heel wat mensen voor het eerst vis op aten, begon er spontaan een voetbalwedstrijd met zowel Nederlanders als Moldaviers, midden op de weg. Zelfs pastor Vasili deed mee en was hartstikke fanatiek. Toen om 21.30 uur de zon uitging en we de bal niet meer konden zien, zijn we gestopt. Toen de eerste druppel begonnen te vallen, hebben we de dag afgesloten met het zingen van een paar liederen. Elisee en Moise blijken ook erg muzikaal te zijn en speelden met Lotte (gitaar) en Leander (soort trommel) mee. Sommige liederen zongen wij in het Nederlands en zij in het Moldavisch. Aan het einde bedankte Pastor Vasili ons voor het harde werken vandaag; volgens hem zijn we sterk, ook de meiden! Daarna gingen we terug naar onze gastgezinnen; de jongens en sommige meiden gingen voor het eerst douchen. Een douche in de tuin met zicht op de sterrenhemel. We hebben er van genoten! Om 08.00 uur waren we weer paraat voor de tweede werkdag. Maar voordat we gingen werken, opende huisartsenpraktijk Ylonka en Maaike haar deuren voor vele (blaar)pleisters. Uiteraard kwamen vaste klanten Nienke, Leander, Sjoerd en Jari langs. De werkzaamheden waren weer ongeveer hetzelfde als gisteren met het verschil dat de latten deze keer gelakt moesten worden. En net zoals gisteren sprong iedereen in op de plek waar nodig waardoor iedereen met verschillende taken bezig is geweest. Na de lange ochtend (tot 13.00 uur maar ... flexible) krijgen we steeds een stevige warme maaltijd, waar we wel aan moeten wennen maar wat we wel nodig hebben. Soms is het wel even puzzelen hoe je een kippenpoot naar binnen krijgt zonder mes en vork. Daarna is er tot 16.00 uur siesta. Vaak gaan we de heuvel op om in de schaduw te liggen, te schrijven of te kaarten. We werken dus hard, ondanks de weersomstandigheden en vinden het leuk. Bovendien is het gezellig en nemen we ook onze rustmomenten en heel veel water! Maar nu moeten we weer snel verder want er is zojuist 4 kuub zand gebracht,... Zou het voor 19.00 uur lukken?

• 21 Juli 2015 - 17:18

Theo:

Erg leuk om jullie verslagen te lezen. We zijn er als het ware bijna bij... Petje af, hoor, harde werkers, met zulk warm weer. En heel fijn dat jullie ook genieten!

• 21 Juli 2015 - 17:42

Ada Van Zee:

Nou, petje af voor jullie allemaal en je mag zeker over "Flexible" spreken. Ik zou dat gezicht ook wel John hebben willen zien! Su6 allemaal en geniet ervan om dit met elkaar voor elkaar te mogen doen. Groetjes vanuit Goudriaan Ada en Maarten

• 21 Juli 2015 - 17:44

Alfred:

We wachten telkens met spanning op jullie verslagen. Als ik het zo lees dan is het hard werken in de zon, maar ook genieten met elkaar.

• 21 Juli 2015 - 19:07

John En Sylvia:

nou jullie werken hard zeg, maar hebben ook veel plezier als ik het allemaal zo lees. leuk!

• 21 Juli 2015 - 20:27

Roland:

Leuk om zo te horen van jullie. Hopelijk blijven jullie darmen het goed houden, want anders wordt het 'racen'. Onderling ook alles 'flexible'. Nou ik ga maar weer verder, want er moeten er nog 2 uit bad en in bed gestopt worden (sorry Maaike ook 'flexible'' ;-).

• 21 Juli 2015 - 21:52

Marco & Margreet:

Leuk om weer een verslag te lezen uit Borceag! Zo te zien kunnen jullie heel wat betekenen.
    Zo'n siësta is niet overbodig zeg, met zulke hoge temperaturen.
    Een hartelijk groet!

• 21 Juli 2015 - 22:19

Kees,Gerlinde En Jesse:

Erg leuk om weer een verslag te lezen, er wordt hard gewerkt en gelukkig is er ook tijd om te relaxen. de medewerkers van de "huisartsenpost"zijn goed getraind dus dat komt wel goed!
    Jesse is trots op zijn grote broer en zus en natuurlijk op jullie allemaal!

• 21 Juli 2015 - 22:56

Thijmen, Stijn En Olivier.:

Wij zijn trots op jullie, stoere mannen en dames...!
    Veel plezier, Groeten uit Goudriaan.
    Thijmen, Stijn en Olivier.

• 21 Juli 2015 - 23:10

Olaf & Udo:

Dat is zwoegen, zo aan het begin van de week.
    Als het gezellig is en je plezier hebt, dan maakt het werk niet zoveel uit.
    In ieder geval nog VEEL plezier daar met z'n alleen.
    Groetjes, Olaf & Udo.

• 22 Juli 2015 - 09:22

Anja Smit:

Sooooooo jullie zijn echt supergoed bezig. Klinkt goed! Succes!

• 22 Juli 2015 - 10:11

Jan De Gier Sr.:

Mooie verhalen en schitterende foto's geven een goed sfeerbeeld van jullie kennismaking met de Oost- Europese cultuur en gewoonten. Doet mij terugdenken aan de jaren tachtig van de vorige eeuw toen wij voor het eerst naar Polen en Roemenië reisden.
    Je leert het vanzelf: flexibel zijn, onthaasten, bijzondere gerechten naar binnen zien te werken, strak stucwerk maar boven alles de geweldige gastvrijheid. Toen hoorde ik hem voor het eerst: Gast im Haus ist Gott im Haus! Vandaar!!
    Geniet maar met volle teugen van dit geweldige 'avontuur'.
    Groeten Lenie en Jan

P.S. Die soep met een hele kippenpoot, geweldig toch?

• 22 Juli 2015 - 13:13

Lisette Zaal:

Hee ri en anderen
    Wat goed dat jullie zo hard aan het werk zijn, maar toch ook lekker blijven genieten.
    Veel plezier nog met zijn alle en geniet van deze mooie ervaring.
    Liefs Lisette zaal

• 22 Juli 2015 - 22:19

Gert En Marga:

Wat fijn dat alles lekker loopt.
    Een beetje zweten hoort er denk ik wel bij met zulke temperaturen.
    Wij wensen jullie verder het allerbeste toe.
    Gert en Marga plus kinderen.

• 24 Juli 2015 - 07:10

Ida Bergshoeff:

Sterk staaltje werk
    Gr Ida en Floor Bergshoeff

• 24 Juli 2015 - 08:54

Freddy De Haan:

Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Vorig jaar zijn we vanuit Oudehaske naar Borceag geweest. Door jullie verhalen is het net of we er weer zijn. Fijn dat jullie de gemeenschap daar weer een stukje verder helpen. Voor ons was het een geweldige ervaring, ik hoop dat jullie dat ook zo mogen beleven.
    Veel succes en ook veel plezier.

• 24 Juli 2015 - 13:27

Margriet:

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Wij kijken vanaf het thuisfront steeds weer uit naar een nieuw verhaal. Geniet!!

• 24 Juli 2015 - 14:27

Sarah Van Es:

Lieve Marlies en de rest,
    Wat zijn jullie goed bezig! Keep up the good work!
    Geniet, heb plezier, deel liefde uit en doe voorzichtig!
    Liefs